Przejęcie zakładu pracy

ZATRUDNIANIE I ZWALNIANIE

W skutek restrukturyzacji naszej spółki właściciel zdecydował, że ze spółki zostanie wydzielona nowa spółka. Zgodnie z zapowiedziami prezesa, spółka wydzielona będzie zajmować się usługami pomocniczymi, m.in. zaopatrzeniem i zarzadzaniem licznych magazynów. Czy w takiej sytuacji dochodzi do przejęcia zakładu pracy w myśl art. 231 Kodeksu pracy? 

Odpowiedź 

Przejęcie zakładu pracy może odbyć się bez przejęcia majątku, a polegającej na przejęciu tylko zadań pomocniczych wobec jednostki macierzystej jest przejściem zakładu pracy, o którym mowa w art. 231 Kodeksu pracy.

Uzasadnienie

W myśl art. 231 Kodeksu pracy w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Ponadto w ramach tego przejścia za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy, powstałe przed przejściem części zakładu pracy na innego pracodawcę, dotychczasowy i nowy pracodawca odpowiadają solidarnie. Trzeba podkreślić,, że przejście zakładu pracy lub jego części, może nastąpić nie tylko w razie przejęcia majątku dotychczasowego pracodawcy, ale także w razie przejęcia jego zadań (kompetencji), w tym także zadań mających charakter pomocniczy, uboczny wobec zasadniczej działalności tego pracodawcy. Wraz z przejściem części zadań jednostki organizacyjnej gminy na inną jednostkę organizacyjną, następuje przejście z mocy prawa pracowników wykonujących te zadania do nowoutworzonej jednostki (w niniejszym stanie faktycznym przejęcie zadań obsługi ekonomiczno–administracyjnych z jednostki obsługiwanej do jednostki obsługującej). Następstwem takiego przejścia nowa jednostka z mocy prawa, staje się dla tych pracowników nowym pracodawcą. 

Przepis art. 231 § 1 Kodeksu Pracy za zadanie chronić pracowników przed działaniami pracodawców, zmierzającymi do obejścia, zarówno kodeksu pracy, jak i przepisów o zwolnieniach grupowych, uregulowanych w ustawie o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego siedziba w Krakowie z 9 lipca 2020 r., sygn. I SA/Kr 100/20). 
W tej sytuacji pracodawca, z dniem przejęcia zakładu pracy lub jego części, jest obowiązany zaproponować nowe warunki pracy i płacy pracownikom świadczącym dotychczas pracę na innej podstawie niż umowa o pracę oraz wskazać termin, nie krótszy niż 7 dni, do którego pracownicy mogą złożyć oświadczenie o przyjęciu lub odmowie przyjęcia proponowanych warunków. W razie nieuzgodnienia nowych warunków pracy i płacy dotychczasowy stosunek pracy rozwiązuje się z upływem okresu równego okresowi wypowiedzenia, liczonego od dnia, w którym pracownik złożył oświadczenie o odmowie przyjęcia proponowanych warunków, lub od dnia, do którego mógł złożyć takie oświadczenie.

 

Podstawa prawna: art. 231 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2020 r. poz. 1320).
 

Przypisy