Dnia 6 czerwca 2018 r. przedstawiciele Głównego Inspektoratu Pracy wzięli udział w posiedzeniu sejmowej Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Posłowie zapoznali się z informacją na temat działań PIP, m.in. w zakresie kontroli wypłaty minimalnej stawki godzinowej zatrudnionym na podstawie umów zlecenia.
W trakcie posiedzenia Komisji, przedstawiciele GIP przekazali parlamentarzystom informacje dotyczące wypłaty minimalnej stawki godzinowej wynagrodzenia na podstawie wyników kontroli PIP. W 2017 r. inspektorzy pracy przeprowadzili blisko 20 tysięcy kontroli ukierunkowanych na ustalenie skali przestrzegania obowiązku wypłacania minimalnej stawki godzinowej przyjmującym zlecenia.
- W 27% spośród przeprowadzonych kontroli ujawniono różnego rodzaju nieprawidłowości w zakresie stosowania przepisów, przy czym przypadki zaniżenia lub niewypłacenia stawki godzinowej w ok. 12 %kontroli – poinformował Wiesław Łyszczek, główny inspektor pracy.Przedstawiciele PIP zarekomendowali Komisji wprowadzenie kilku zmian przepisów, których skutkiem powinno być ograniczenie obchodzenia przepisów gwarantujących minimalną stawkę godzinową.
- Proponujemy wprowadzenie do ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę obowiązku zawarcia umowy cywilnoprawnej, podlegającej unormowaniom o minimalnej stawce godzinowej, w formie pisemnej przed rozpoczęciem pracy - postulowała Halina Tulwin.
Inne rozwiązanie proponowane przez inspekcję polega na nałożeniu obowiązku prowadzenia przez przedsiębiorcę albo inną jednostkę organizacyjną ewidencji obejmującej liczbę godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług.
Pełna treść informacji znajduje się na stronie internetowej Państwowej Inspekcji Pracy.