Odpowiedź
Jeżeli pracownica nie pracowała w miesiącu zgonu, to do ZUS należy złożyć „zerowy” RCA za miesiąc w którym nastąpił zgon.
Uzasadnienie
Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód, o którym mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskiwany z tytułu zatrudnienia m.in. w ramach stosunku pracy. Za przychód ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń tj. wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również inne nieodpłatne świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatne.
Podstawy wymiaru składek nie stanowią przychody złożone ze składników wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku, o czym mówi rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
Ważne
W razie śmierci ubezpieczonego przed podjęciem należnego mu zasiłku, zasiłek wypłaca się osobom uprawnionym do podjęcia wynagrodzenia lub dochodu ubezpieczonego.
Świadczenia te stanowią przychód osób, które otrzymały te świadczenia. Wypłacone świadczenia nie mogą, zatem być zakwalifikowane, jako przychód ze stosunku pracy, ponieważ następuje wyplata osobom upoważnionym, a nie pracownikowi. Wobec tego, pracodawca nie nalicza żadnych składek, a co za tym idzie nie wykazuje w żadnych aportach ZUS.
W opisywanym przypadku za zmarłego pracownika należy przekazać także „zerowy” raport ZUS RCA. Wynagrodzenie chorobowe jest finansowane ze środków pracodawcy, dlatego w razie jego wypłaty osobie uprawnionej po śmierci pracownika nie podlega wykazaniu w dokumentach rozliczeniowych przekazywanych do ZUS.
Podstawa prawna: art. 18 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 300 z późn.zm.); § pkt 24 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r. poz. 1949); art. 65 ustawa z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2019 r. poz. 645).