Wyniki naboru na samorządowe stanowisko urzędnicze, a zatrudnienie

SFERA BUDŻETOWA

Wójt gminy ogłosił konkurs na stanowisko kierownika gminnego ośrodka pomocy społecznej. Czy kandydat, który uzyskał najwyższą liczbę punktów w konkursie musi zostać zatrudniony? Czy dopuszczalne jest zatrudnienie kandydata z mniejszą liczbą punktów na wolnym stanowisku urzędniczym, którego dotyczył nabór?

Odpowiedź

Wójt nie jest zobowiązany do zatrudnienia kandydata z najwyższą liczbą punktów uzyskanych w toku naboru. Jako pracodawca ma prawo decydowania i weryfikowania przedstawionych mu kandydatów oraz wybrania tego, który (jego zdaniem) najlepiej sprawdzi się na wolnym stanowisku.

Uzasadnienie

Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze, jest otwarty i konkurencyjny. Ogłoszenie o naborze kandydatów na te stanowiska umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy informacyjnej w jednostce, w której jest prowadzony nabór. Ogłoszenie powinno zawierać m.in. dane dotyczące samego stanowiska oraz informacje na temat warunków przystąpienia do konkursu. W szczególności powinno ono obejmować określenie wymagań związanych ze stanowiskiem, zarówno niezbędnych (koniecznych do podjęcia pracy na danym stanowisku), jak i dodatkowych (pozwalających na optymalne wykonywanie zadań).

Szczegółowy tryb postępowania konkursowego nie został uregulowany przepisami ustawy o pracownikach samorządowych. W tym zakresie pozostawiono swobodę działania komisji powołanej w celu przeprowadzenia naboru, która może być jedynie ograniczona wewnętrznymi procedurami przyjętymi w danej jednostce. Reguły przeprowadzenia naboru powinny zostać ustalone przez kierownika jednostki, np. w postaci regulaminu lub innego aktu ogólnego (zarządzenia, instrukcji). Regulamin naboru (lub inny akt) może mieć wówczas charakter konkretny (dotyczący naboru na określone stanowisko) bądź ogólny (mający zastosowanie w wielu procedurach rekrutacyjnych).
Nabór na stanowiska urzędnicze przybiera postać sformalizowanego postępowania rekrutacyjnego opartego na zasadach obiektywizmu, jawności i przejrzystości (transparentności). Jego celem jest także zapewnienie zawodowego, rzetelnego i bezstronnego wykonywania zadań publicznych przez organy samorządowe, a ma to umożliwić dobór kadr urzędniczych według kryteriów merytorycznych. To właśnie konkurencyjność naboru – cecha, która ma doprowadzić do wyłonienia najlepszego kandydata do pracy.

W toku naboru komisja wyłania nie więcej niż pięciu najlepszych kandydatów, spełniających wymagania niezbędne oraz w największym stopniu spełniających wymagania dodatkowe, których przedstawia kierownikowi jednostki celem zatrudnienia wybranego kandydata. Przepis ten nie wymaga, ale też nie zabrania, uszeregowania kandydatów według uzyskanych przez nich wyników w postępowaniu konkursowym (zwłaszcza jeśli komisja stosowała punktową metodę selekcji).

Z obowiązujących przepisów, jak i z wewnętrznych regulacji określających reguły naboru nie wynika jednak, aby kierownik jednostki samorządowej (wójt) miał obowiązek zatrudnienia kandydata, który zdobył największą liczbę punktów. W toku naboru, kierownikowi jednostki przedstawia się jedynie najlepszych kandydatów. To etap tzw. weryfikacji przedstawionych kandydatur i wybrania spośród nich tej, która w ocenie kierownika (wójta) będzie stanowiła gwarancję prawidłowego wykonywania powierzonych zadań. Może on również podjąć decyzję o niezatrudnieniu żadnej z przedstawionych mu osób. 
Stanowisko to potwierdzono w wyroku WSA we Wrocławiu, zgodnie, z którym kierownik jednostki (wójt) nie ma obowiązku zatrudnienia kandydata, który zdobył największą liczbę punktów. Organ dysponuje możliwością zweryfikowania przedstawionych mu kandydatur i wybrania spośród nich tej, która w jego ocenie będzie stanowiła gwarancję prawidłowego wykonywania powierzonych zadań. Może on również podjąć decyzję o niezatrudnieniu żadnej z przedstawionych mu osób (wyrok z 3 marca 2020 r., sygn. akt IV SA/Wr 412/19).

 

Podstawa prawna: art. 11 ust. 1, art. 13 ust. 1 i 2, art. 13a ust. 1, art. 14 ustawy z 21 listopada o pracownikach samorządowych (tekst jednolity Dz.U. z 2019 r. poz. 1282).

Przypisy