Skutki bezpodstawnie przedłużonej, czasowej zmiany stanowiska pracy pracownika samorządowego

SFERA BUDŻETOWA

Jakie są konsekwencje powierzania innej niż umówiona pracy powyżej 3 miesięcy w roku pracownikowi samorządowemu, który jest pod ochroną przedemerytalną? Czy pracodawca poniesienie konsekwencje finansowe?

ODPOWIEDŹ

Pracodawca może ponieść odpowiedzialność odszkodowawczą za powierzanie pracownikowi samorządowemu powyżej maksymalnego ustawowego okresu, bez jego zgody, pracy na innym stanowisku pracy niż określone w umowie o pracę. Jeśli pracownik kontynuuje świadczenie takiej pracy, mimo nieprzeprowadzenia formalnej zmiany stanowiska pracy, można przyjąć, że w sposób dorozumiany zgodził się na taką zmianę. Ochrona przedemerytalna nie ma tu znaczenia.

UZASADNIENIE

Pracownikowi samorządowemu można powierzyć inną pracę niż określona w umowie o pracę, jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki (art. 21 ustawy o pracownikach samorządowych). Praca musi być jednak:

  • wykonywana nie dłużej niż 3 miesiące w roku kalendarzowym (skrajny przypadek to 6 miesięcy – przy powierzeniu pracy w jednym roku kalendarzowym i nieprzerwanej kontynuacji w kolejnym),
  • zgodna z kwalifikacjami pracownika,
  • wynagradzana stosownie do powierzonej pracy, lecz nie mniej niż dotychczas. 

Przy spełnieniu tych warunków czasowa zmiana stanowiska pracy może mieć miejsce również w przypadku osoby pod ochroną przedemerytalną. Ochrona oznacza bowiem zakaz wypowiadania zmieniającego i definitywnego (art. 39 i 42 § 1–3 Kodeksu pracy w zw. z art. 43 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych). Tymczasem skorzystanie z art. 21 ustawy o pracownikach samorządowych jest po prostu poleceniem służbowym, które nie modyfikuje umowy o pracę (por. wyrok SN z 12 kwietnia 2017 r., sygn. akt I PK 345/16).

Ważne

Pracodawca może stosować czasową zmianę stanowiska pracy dłużej niż 3 miesiące w roku kalendarzowym, jeśli pracownik wyraził na to zgodę (por. wyrok SN z 14 stycznia 2010 r., sygn. akt I PK 155/09).


W uzasadnieniu wyroku z 14 stycznia 2010 r. Sąd Najwyższy stwierdził, że w razie wykonywania powierzonych obowiązków innych niż określone w umowie o pracę po upływie maksymalnego okresu wynikającego z przepisów należy rozważyć, czy nie doszło w sposób dorozumiany do zawarcia porozumienia zmieniającego warunki pracy w części dotyczącej stanowiska pracy. Jest to możliwe na mocy art. 60 kodeksu cywilnego (dalej: k.c.) w zw. z art. 300 k.p. i art. 43 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych. 
 

Ważne

Bezpodstawne wydłużenie maksymalnego okresu wykonywania powierzonej pracy innej niż zapisana w umowie o pracę nie uprawnia pracownika do dochodzenia roszczeń z tytułu nieuzasadnionego lub naruszającego przepisy wypowiedzenia definitywnego ani wypowiedzenia zmieniającego umowy o pracę, chyba że odmowa podjęcia wykonywania takiej pracy była przyczyną wypowiedzenia lub rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia (por. wyrok SN z 11 stycznia 2011 r., sygn. akt I PK 157/10, MoPr 2011/7/368 oraz uzasadnienie wyroku SN z 12 kwietnia 2017 r.). 


 

Na podstawie art. 471 k.c. pracownik samorządowy może natomiast wystąpić do pracodawcy z żądaniem naprawienia szkody, jaką poniósł w wyniku czasowej zmiany stanowiska pracy, trwającej dłużej niż 3 miesiące w roku kalendarzowym. Dodatkowym warunkiem odpowiedzialności odszkodowawczej pracodawcy jest brak zgody pracownika na taki stan rzeczy (por. wyrok SN z 4 grudnia 1997 r., sygn. akt I PKN 418/97, OSNAPiUS 1999/2/44). 

 

Podstawa prawna: art. 21, art. 43 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1282); art. 39, art. 42 § 1–3, art. 300 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1040 z późn.zm.); art. 60, art. 471 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1145 z późn.zm.)

Przypisy