Rozkład czasu pracy najlepiej ustalić w regulaminie

CZAS PRACY

Firma chce uregulować systemowo kwestie obowiązujących w niej rozkładów czasu pracy. Co jest lepsze dla pracodawcy - ustalenie rozkładu czasu pracy w regulaminie pracy czy raczej w umowie o pracę zawieranej z każdym pracownikiem?

ODPOWIEDŹ

Moim zdaniem lepsze jest ustalenie rozkładu czasu pracy w regulaminie. W takim przypadku ewentualne zmiany przyjętych rozwiązań są prostsze. Wprowadzenie rozkładu czasu pracy do umowy o pracę powoduje, że każda jego zmiana wymagać będzie zastosowania porozumienia zmieniającego albo wypowiedzenia zmieniającego.

UZASADNIENIE

Co do zasady zakładowy rozkład czasu pracy (te same reguły dotyczą też rozkładu oddziałowego i wydziałowego) powinien być uregulowany albo w układzie zbiorowym pracy albo w regulaminie pracy. W przypadku pracodawcy, na którym nie ciąży obowiązek wydawania regulaminu pracy rozkład czasu pracy wprowadza się obwieszczeniem. Obowiązuje ono po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Ten ostatni ma obowiązek zapoznać każdego nowego pracownika z treścią obwieszczenia przed rozpoczęciem przez niego wykonywania obowiązków.

Zgodnie z orzecznictwem sądowym nie ma przeszkód, że rozkład czasu pracy ustalić w umowie o pracę z pracownikiem. Może to też nastąpić w drodze porozumienia między stronami.

Zgodnie z art. 129 § 3 k.p. pracodawcy mają prawo ustalić rozkłady czasu pracy w formie pisemnej lub elektronicznej. Robi się to na okres krótszy niż okres rozliczeniowy, obejmujący jednak co najmniej 1 miesiąc. Informację o tym należy przekazać zatrudnionym co najmniej na 1 tydzień przed rozpoczęciem pracy w okresie, na który został sporządzony ten rozkład.

WAŻNE: Jeżeli rozkład czasu pracy został ustalony w regulaminie pracy a nie w umowie to pracodawca może go jednostronnie zmienić bez wypowiedzenia warunków pracy w trybie przewidzianym dla zmiany regulaminu pracy czy też układu zbiorowego (tak np. w wyroku Sądu Najwyższego z 17 listopada 1978 r.; sygn. akt I PRN 114/78).

Dlatego moim zdaniem to rozwiązanie (mimo obostrzeń związanych z terminem wejścia w życie zmian wprowadzonych do regulaminu) jest jednak praktyczniejsze dla pracodawcy bo nie wiąże mu rąk albo uzyskiwaniem zgód od pracowników na zmiany (porozumienia) albo procedurą wypowiedzeń zmieniających. Może też okazać się wbrew pozorom szybsze, bo okres wyczekiwania na wejście w życie zmian w regulaminie może okazać się krótszy niż czasochłonne ustalenia z pojedynczymi pracownikami.

Paweł Wierzbicki

Prawnik

Podstawa prawna: art. 1043, 129 § 3, 150 § 4 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 108 z późn.zm.).

Przypisy