Powierzenie pracownikowi mienia pracodawcy

PRAWO PRACY

W związku z rozszerzeniem zakresu obowiązków zdecydowałem o „pożyczeniu” pracownikowi firmowego telefonu komórkowego. Nie wiem tylko, jak to zrobić formalnie.

ODPOWIEDŹ


Takie „pożyczenie” w prawie pracy określa się jako  powierzenie pracownikowi mienia. Pracownik powinien wyrazić zgodę na powierzenie mu mienia z obowiązkiem zwrotu lub dokonania rozliczenia. Mienie, w tym przypadku telefon, należy wydać pracownikowi w taki sposób, aby mógł sprawdzić w jakim jest stanie. 

Choć zgoda pracownika na przyjęcie odpowiedzialności za mienie powierzone nie musi być odrębnie sformułowana i wyrażona warto jednak potwierdzić to na piśmie. Pozwoli to na uniknięcie ewentualnych problemów, w przypadku kontroli stanu powierzonego przedmiotu lub jego uszkodzenia.

Wynika ona z samego faktu przyjęcia określonego składnika mienia pracodawcy do używania i sprawowania nad nim pieczy. Z reguły wymagane jest pisemne potwierdzenie tych okoliczności przez pracownika. Pozwala to na późniejszą kontrolę stanu technicznego rzeczy, która została została pracownikowi powierzona.

UZASADNIENIE 


Zgodnie z art. 124 Kodeksu pracy pracownik, któremu powierzono z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się:

  • pieniądze, papiery wartościowe lub kosztowności,
  • narzędzia i instrumenty lub podobne przedmioty, a także środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze,
  • inne rzeczy

– odpowiada w pełnej wysokości za szkodę powstałą w tym mieniu.


W wyroku SN z 24 stycznia 2017 r. (sygn. akt II PK 306/15) Sąd Najwyższy stwierdził, że „ (…) pracownik, któremu powierzono mienie w prawidłowy sposób, ponosi odpowiedzialność na podstawie art. 124 k.p., choćby nawet nie podpisał deklaracji o przyjęciu tej odpowiedzialności. Istotna jest bowiem rzeczywista zgoda pracownika na przyjęcie owej odpowiedzialności, wynikająca wprost lub pośrednio z uzgodnienia rodzaju pracy w umowie o pracę, a wyrażona na tyle wyraźnie, by nie budziła wątpliwości oraz to, by powierzenie mienia nastąpiło w taki sposób, aby pracownik wszedł w jego rzeczywiste posiadanie i mógł nim dysponować w warunkach zapewniających możliwość zabezpieczenia mienia przed dostępem osób nieupoważnionych i utrzymania mienia 
w stanie zgodnym z jego przeznaczeniem, a następnie dokonać jego zwrotu lub wyliczyć się z niego.”

Niezależnie od tego czy szkoda została wyrządzona umyślnie czy też „przez przypadek” pracownik odpowiada za nią w pełnej wysokości. Rozumie się przez nią zarówno rzeczywistą stratę, jak i utracone korzyści. 

Z odpowiedzialności tej pracownik będzie zwolniony tylko w przypadku, jeśli udowodni, że szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, a w szczególności w skutek niezapewnienia przez pracodawcę warunków umożliwiających jego zabezpieczenie. 

Przykład


Pracownik ma obowiązek zostawiać po pracy powierzony mu telefon w zamykanej szafce. Jednak przez roztargnienie zapomniał o jej zamknięciu i następnego dnia rano okazało się, że sprzęt zginął. W takiej sytuacji pracownik musi pokryć powstałą szkodę w pełnej wysokości. 
Inaczej sprawa się ma, w jeśli pracodawca każe  pracownikowi zostawiać telefon w pracy, ale nie zapewnia mu miejsca do jego bezpiecznego przechowania, np. zamykanej szafki. Wówczas za utratę powierzonego mienia odpowiadał będzie pracodawca. 

Odpowiedzialność taka dotyczy każdego mienia pracodawcy powierzonego tylko jednemu pracownikowi z obowiązkiem zwrotu lub do wyliczenia się. Jeśli do składnika mienia dostęp ma nieograniczona liczba pracowników nie mamy do czynienia z powierzeniem mienia pracownikowi – przykładowy telefon leży w miejscu ogólnodostępnym np. na biurku jednego z pracowników i nie każda osoba wchodząca do pokoju może z niego skorzystać lub go zabrać. 


Podstawa prawna: art. 124 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy 
(tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 917 z późn.zm.).
 

Przypisy