Dodatek stażowy i koszty uzyskania przychodu od każdego nawiązanego stosunku pracy z pracownikiem samorządowym

SFERA BUDŻETOWA

Urząd miny zatrudnia pracownika na pełen etat na czas nieokreślony. Z dniem 1 stycznia 2020 roku na podstawie porozumienia zmieniającego do umowy o pracę zmieniono etat z całego na 3/4 etatu oraz podpisano porozumienie w sprawie warunków płacy i pracy na podstawie powołania na 1/4 etatu. Na liście wypłat pracownik widnieje na oddzielnych paskach. Czy w tym przypadku dodatek stażowy należy się pracownikowi z obu etatów? Czy pracownikowi powinniśmy zastosować koszty uzyskania przychodów (250,00 zł) z obu etatów? Pracodawcą w obu etatach jest urząd gminy.

Odpowiedź

Do każdej umowy o prace pracownikowi samorządowemu przysługuje dodatek stażowy, zgodnie z ustawą pracownikach samorządowych. Koszty uzyskania przychodu również należy naliczyć przy każdej umowie o pracę, nawet gdy koszt przewyższa roczne limity. 
W rozliczeniu rocznym pracownik będzie musiał rozliczyć koszty uzyskania przychodu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku zatrudnienia na więcej niż jeden stosunek pracy przysługują w całym roku 2020 koszty uzyskania przychodu w wysokości 4500 zł, a jeśli pracownik mieszka poza miejscowością zakładu pracy to w wysokości 5400 zł.

Uzasadnienie

Dodatek stażowy – dwa stosunki pracy w niepełnym wymiarze czasu pracy
Zgodnie z ustawą z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, pracownikami samorządowymi są pracownicy zatrudnieni w:

  • urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych;
  • starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych;
  • urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych;
  • biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki;
  • biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

Pracownicy samorządowi są zatrudniani na podstawie:

  1. wyboru:
  2. powołania
  3. umowy o pracę.

Pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych. W skład wynagrodzenia wchodzi wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Ważne

Dodatek za wieloletnią pracę przysługuje po 5 latach pracy w wysokości wynoszącej 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.


Zatem, każdy zawarty stosunek pracy musi zawierać składniki wynagrodzenia wyszczególnione w ustawie o pracownikach samorządowych.
Podkreślić należy, że pracę w niepełnym wymiarze czasu pracy reguluje Kodeks pracy. Zgodnie z Kodeksem pracy pracownikowi świadczącemu pracę w niepełnym wymiarze przysługują te same uprawnienia, co pracownikowi pełnoetatowemu. Od wymiaru etatu uzależniona jest jedynie wysokość wynagrodzenia i długość urlopu wypoczynkowego.

Koszty uzyskania przychodu z dwóch stosunków pracy
Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej kształtują się jak w tabeli.

 

Koszty uzyskania 
przychodu w zależności od ilości umów i miejsca zamieszkania 
Miesięczne koszty 
uzyskania przychodów 
Roczne limity kosztów
uzyskania przychodów 
przychody podatnika uzyskane z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej 250 zł nie więcej niż 3000 zł
przychody podatnika uzyskane z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej,
w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę
300 zł nie więcej niż 3600 zł
przychody podatnika uzyskane równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej miesięcznie z każdego stosunku pracy koszty podstawowe – 250 zł nie mogą przekroczyć 
4500 zł
przychody podatnika uzyskane równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę. miesięcznie z każdego stosunku pracy koszty podstawowe – 300 zł nie mogą przekroczyć 
5400 zł

 

Ustawodawca ujął wysokość kosztów uzyskania przychodów w ramach jednego stosunku pracy oraz jednego i więcej stosunków pracy, jednocześnie różnicując w zależności od miejsca zamieszkania. Należy zauważyć, że w przepisach ustaw o podatku dochodowym nie ma mowy o wielkości etatu pracownika, zatem koszty uzyskania przychodu przysługują bez względu na wymiar czasu pracy pracownika.

Ważne

Jeżeli jednak zdarzy się, że pracownik zatrudniony na dwóch etaty w niepełnym wymiarze godzin przekroczy roczne limity kosztów uzyskania przychodów, wówczas w rozliczeniu rocznym tego pracownika wyniknie niedopłata podatku. 


Przykład
Gmina zawarła z pracownikiem 3 stosunki pracy po 1/3 etatu. Pracownik pracuje w miejscowości, w której mieszka.
Zatem, miesięczne koszty uzyskania przychodu będą przypisane do każdego stosunku pracy tj. 3 x 250 zł = 750 zł. 
Jeżeli umowy będą trwały cały rok, to kwota kosztów uzyskania przychodów z trzech umów będzie wynosiła 750 zł x 12 miesięcy = 9000 zł.
Limit kosztów z więcej niż jednego stosunku służbowego wynosi 4500 zł.
Zatem, w zeznaniu rocznym pracownik nie może ująć większych kosztów uzyskania przychodów niż 4500 zł.

 

Podstawa prawna: ustawa z 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz.1282); ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1387 z późn.zm.).

Przypisy