Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

CZAS PRACY

1 marca 2018

Czy regulamin pracy powinien zawierać zapisy o ruchomym czasie pracy

0 946

Firma chce wprowadzić ruchomy czas pracy. Zastanawiamy się czy mamy obowiązek informację o przyjęciu tego systemu wprowadzić także do regulaminu pracy. Wolelibyśmy tego uniknąć bo pozwoli to ograniczyć formalności związane z wprowadzeniem zmian w rozliczaniu czasu pracy.

ODPOWIEDŹ

Nie ma nakazu umieszczania zapisu o ruchomym czasie pracy w regulaminie pracy. Ale nie ma też zakazu publikowania tam takich informacji.

UZASADNIENE

Kodeks pracy w art. 150 przewiduje dwa tryby wprowadzenia ruchomej organizacji czasu pracy. Zgodnie z pierwszym ruchomy rozkład czasu pracy wprowadza się w układzie zbiorowym pracy lub w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi. Jeżeli nie jest możliwe uzgodnienie treści porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi, pracodawca uzgadnia treść tego dokumentu z organizacjami związkowymi reprezentatywnymi. Jeżeli u pracodawcy nie działają organizacje związkowe ruchomy czas pracy wprowadza się w porozumieniu zawieranym z przedstawicielami pracowników, wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy. Drugi tryb przewiduje wprowadzenie tej możliwości rozliczania czasu pracy na indywidualny pisemny wniosek złożony przez pracownika.

WAŻNE: Żaden przepis nie wymaga by w którymkolwiek z trybów wprowadzania ruchomego czasu pracy informację o tym zamieszczać w regulaminie pracy.

Spotkać się jednak można z opiniami, zgodnie z którymi wzmianki o ruchomym czasie pracy powinny jednak znaleźć się w regulaminie pracy. Zwolennicy tej tezy opierają się na brzmieniu art. 104 k.p. stanowiącego, że regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Sposób rozliczania czasu pracy jest na tyle istotną częścią procesu pracy, że bez wzmianek o nim w regulaminie dokument ten będzie niepełny. Dlatego pracodawca, który zdecyduje się na wprowadzenie takich zapisów z całą pewnością nie popełnia błędu. Musi jednak w takim przypadku stosować się do trybu

Paweł Wierzbicki

Prawnik

Podstawa prawna: art. 104 i 150 ustawy z 26 czerwca 1974 r.- Kodeks pracy (tekst jednolity Dz.U. z 2018 r. poz. 108).